KORTE BESCHRIJVING
In opdracht van de Economische Raad voor Oost-Vlaanderen hebben we 4 reportages gemaakt over Jong Ondernemen. Vier bedrijven mochten hun filosofie toelichten hoe men als jonge ondernemer kan overleven en waar men aandacht voor dient te hebben. Een leuke kennismaking met diverse beroepen en invalshoeken.
KLANT
Economische Raad
Oost-Vlaanderen
CATEGORIEEN
Scripting
Productie
Camera
Montage
Soundscape
Reportage bij Eetalage in Aalter
Reportage bij Dazzle Events in Eke
Reportage bij Foodbag in Gent
Reportage bij SMO in Eeklo
Projectaanpak
DE OPDRACHT
EROV wenste de ondernemingszin bij jongeren aan te moedigen door middel van één of meerdere filmpjes.
De doelgroep waren laatstejaarsstudenten uit het algemeen secundair, technisch en beroepsonderwijs. Men wenste jongeren te laten geloven in hun eigen mogelijkheden en volgende attitudes in de kijker plaatsen:
- Besluitvaardigheid
- Creativiteit
- Durf
- Risicobereidheid
- Zelfvertrouwen
- Zin voor initiatief
- Maatschappelijke verbondenheid
Het eindresultaat diende een positieve boodschap over te brengen: ‘Geloof in jezelf, maak iets van je leven’
Het ging niet enkel om pure zelfstandig ondernemers, maar ook om het ondernemerschap van werknemers binnen een bedrijf aan te moedigen.
DE AANPAK
Op basis van 2 workshops met vertegenwoordigers van EROV hebben we een draaiboek uitgewerkt om de opnames uit te voeren. Tijdens de workshops was er aandacht voor visualisatie, capatatie, de beroepskeuzes en de effectieve bedrijven die gekozen werden.
Voor de muziek werkten we samen met comedian, tekstschrijver en muzikant Koen Dewulf uit Eeklo en Johan Engels van Noloxbox uit Ervelde om een tekst en soundscape als achtegrondmuziek op de video’s te creëren.
Qua eindresultaat is er besloten om 4 aparte filmpjes te maken per bedrijf die men kan plaatsen op hun eigen social media kanalen en 1 algemene documentaire om in de scholen te tonen tijdens de les.
Ter plaatse bij de bedrijven deden we interviews op verschillende plaatsen in het bedrijf en zorgden we ervoor dat telkens 2 invalshoeken aanbod kwamen per thema.